ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر

فیلترهای شنی استخر، ابزارهای مهمی برای تصفیه آب استخرها بوده و مانع از آلودگی و ماندگی آب استخر می‌شود. فیلترهای شنی اجزای مختلفی داشته و یکی از آنها ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر است. این فیلترها با کمک مصنوعاتی مانند شن و گریت، از ذرات معلق و آلودگی‌های مختلف در آب استخر جلوگیری کرده و این امر باعث می‌شود تا آب استخر تمیز و شفاف باقی بماند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل اجزای فیلتر شنی استخر را توضیح داده و نکات مهم نصب آن را بگوییم.

ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر چیست

ورودی فیلتر شنی استخر، نقطه ورود آب استخر به فیلتر است. آب استخر از طریق این ورودی وارد فیلتر می‌شود. مکانیسم فیلتر شنی به گونه است که با گذر آب، ذرات معلق و آلودگی‌ها را جذب کرده و باعث پاکسازی آب استخر می‌شود.

خروجی فیلتر شنی استخر، نقطه‌ای است که آب پس از تصفیه از فیلتر خارج می‌شود. این آب، پس از عبور از فیلتر و تخلیه ذرات معلق و آلودگی‌ها، به حالت تمیز و آماده برای استفاده در استخر است. به عبارت دیگر، خروجی فیلتر نقطه آغازین برای ورود آب تمیز به استخر، آلوده شدن آن، بازگشت آب آلوده به ورودی فیلتر شنی و تصفیه مجدد آن است.

جنس وردی و خروجی فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی

ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر عموماً از جنس مختلفی تولید می‌شوند، اما دو جنس اصلی برای مخزن فیلتر وجود دارد. بیشتر فیلترهای شنی استخر از مخزن پلاستیکی ساخته می‌شوند. پلاستیک از مواد مقاومی مانند PVC پلی وینیل کلراید یا ABS اکریلونیتریل بوتادین استایرن تهیه می‌شود تا در برابر شرایط آبی مختلف، مقاوم و دوام بالایی داشته باشند.

البته بعضی از فیلترهای شنی از مخزن فایبرگلاسی ساخته می‌شوند که از الیاف شیشه‌ای و رزین تقویت شده است. این نوع مخزن به دلیل مقاومت بیشتر در برابر فشار و دما و همچنین استحکام بالاتر، برای استخرهای بزرگتر یا در موقعیت‌های خاص توصیه می‌شود.

خروجی فیلتر شنی استخر از پایه مخزن فیلتر بیرون آمده و به شکلی طراحی شده است تا آب پاک شده به طور یکنواخت و بدون تنش به استخر بازگرداند. خروجی فیلتر شنی به شکل لوله در دیواره مخزن فیلتر قرار داشته و نقش مهمی در توزیع آب پاک شده دارد.

کدام تجهیزات به ورودی و خروجی فیلتر استخر نصب می‌شوند؟

اسکیمر (Skimmer) برای جمع‌آوری آلودگی‌ها و ذرات سطحی از آب استخر کاربرد داشته و به ورودی فیلتر شنی وصل می‌شود. آب استخر از طریق اسکیمر وارد فیلتر می‌شود تا از ذرات بزرگ مانند برگ‌ها، حشرات و غیره پاک شود.

پمپ (Pump) وظیفه دارد آب استخر را به فیلتر منتقل کرده و فرآیند تصفیه آن را سرعت دهد. پمپ به ورودی فیلتر استخر نصب شده و بعد از تصفیه، آب را به استخر باز می‌گرداند. البته در خروجی فیلتر شنی، بازگرداننده (Return) نصب شده است.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر شنی استخر کدام است؟

فیلتر شنی استخر از چندین قسمت اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی در فرآیند تصفیه آب استخر دارند. برای شناخت بهتر فیلتر شنی جدول زیر مطالعه کنید:

اجزای فیلتر شنی

عملکرد 

مخزن (Tank)

مخزن یا بدنه فیلتر شنی استخر وحلی عمل تصفیه آب استخر است. این قسمت معمولاً از موادی مانند پلاستیک مقاوم در برابر ضربه ساخته می‌شود و شامل یک مخزن بزرگ دایره‌ای یا مستطیلی بوده و درون آن شن و گریت قرار دارد.

شن و گریت (Sand and Gravel)

شن و گریت دو لایه اصلی بوده و در داخل مخزن فیلتر قرار دارند. این لایه‌ها از مصالح معدنی با اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌اند. شن به عنوان لایه اصلی برای جذب ذرات خرد و آلودگی‌های کوچک‌تر عمل می‌کند، در حالی که گریت به عنوان لایه دوم برای پشتیبانی از شن و دفع آب بهتر کاربرد دارد.

سیستم خروجی (Outlet System)

این سیستم شامل لوله‌ها و ورودی‌هایی است که آب تصفیه شده از فیلتر خارج می‌شود و به استخر بازگردانده می‌شود. این قسمت مسئول تخلیه آب تصفیه شده و تأمین جریان مناسب به استخر است.

واشرهای چرخان (Rotary Washers)

برخی فیلترهای شنی استخر با واشرهای چرخان تجهیز شده‌اند و به طور دورانی بر روی شن حرکت کرده و ذرات معلق را از شن جدا می‌کنند. این واشرها به تمیز نگه داشتن شن کمک کرده و عمر مفید فیلتر را افزایش می‌دهند.

وال (Walls)

دیواره‌های داخلی مخزن فیلتر شنی استخر که جلوه‌ ای مهم در ایجاد فضای مناسب برای حفظ و جریان آب دارند. دیواره‌ها به صورت محافظ عمل کرده و از پراکنده شدن مصالح شن و گریت جلوگیری می‌کنند.

فیلتر شنی استخر

هر آنچه در مورد فیلتر شنی نیاز است بدانید 

فیلترهای شنی به کمک لایه‌ای از شن و گریت، ذرات معلق مانند خاک، گرد و غبار، مواد آلی و حتی باکتری‌ها را از آب استخر جدا می‌کنند. اگر فیلترهای شنی عملکرد صحیح از خود نشان ندهند، پس از مدتی باعث آلودگی آب همچنین بیماری‌های پوستی و عفونی می‌شود.

شن و گریت های موجود در مخزن از مواد معدنی مانند کوارتز و سیلیس تشکیل شده‌اند و خاصیت‌های خوبی برای جذب و تصفیه آلودگی‌ها دارند. فیلترهای شنی به صورت مکانیکی عمل کرده و به طور مداوم تکرار می‌شود تا آب استخر به صورت پاکیزه و شفاف باقی بماند.

شن و گریت در داخل فیلترهای شنی به مرور زمان کثیف می‌شوند و نیاز به شستشو یا تعویض دارند. شستشوی شن‌ها معمولاً به صورت هفتگی و ماهانه انجام می‌شود. ولی تعویض شن‌ها را در یک الی دو سال انجام می‌دهند چون بعد از چند سال شن‌ها خاصیت جاذب خود را از دست می‌دهند.

انتخاب اندازه مناسب فیلتر شنی و ابعاد ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر، بر اساس حجم آب استخر و تعداد مصرف آن تعیین می‌شود. فیلترهای بزرگتر برای استخرهای بزرگتر و با استفاده فعال مناسب‌تر هستند. از مزایا و معایب فیلتر شنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✓مزایا: 

·         کارایی بالا در حذف ذرات معلق

·        نیاز به تعویض فیلتر کمتر نسبت به فیلترهای دیگر مانند کاربن فعال

✓معایب: 

·         نیاز به شستشو و نگهداری دوره‌ای

·          قابلیت پس‌دهی کمتر در حذف مواد شیمیایی از آب

کلام آخر 

در مقاله سعی کردیم به طور کامل ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر را برای شما معرفی کرده همچنین عملکرد فیلتر شنی استخر را توضیح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید یا شرایط راه اندازی فیلتر شنی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید تا آنها اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند. با تشکر از همراهی شما. با آرزویی اوقاتی خوش، اول سرویس

 

 

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *