ساخت استخر خانگی ارزان

ساخت استخر خانگی ارزان با متریال و مواد اولیه استاندارد یکی از درخواست‌های خانواده‌ها است. استخرها محلی برای تفریح و شنا بوده اکثر خانواده‌ها برای دورهمی‌های هفتگی خود به دنبال ویلایی با استخر هستند تا بتوانند آخر هفته شاد و با نشاطی داشته باشد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نکات مهم برای ساخت استخر خانگی را بیان کنیم.

 ۱. تعیین اندازه و شکل استخر

 ابتدا فضای موجود برای ساخت استخر خانگی ارزان را بررسی کنید. ابعاد استخر به اندازه‌ کافی بزرگ باشد تا شنا در آن آسان بوده و برای تعمیر و نگهداری به راحتی دسترسی داشته باشد. هدف خود را از احداث استخر تعیین کنید اهداف گوناگونی برای استخر خانگی وجود دارد: 

·  شنای حرفه‌ای 

· شنای تمرینی

·   تفریح خانوادگی

· تنها به عنوان یک آپشن جهت افزایش ارزش افزوده منزل یا ویلا

 اگر هدف خود را از احداث استخر مشخص کنید، کارشناس با توجه به آن ابعاد استاندارد را به شما معرفی می‌کنند. شکل استخر را نسبت به مکان موجود و طرح کلی باغ شما طراحی می‌کنند. شکل‌های متداول استخر شامل مستطیلی، مربعی، گرد و اشکال چند ضلعی هستند.

 معمولا شکلی را انتخاب می‌کنند تا فضای بیشتری برای شنا اختصاص داده شده و با چیدمان کلی باغ منسجم شود. یک استخر بیضی‌شکل یا چند ضلعی متناسب با فضا و پهنای  باغ انتخاب شده و تنوع بیشتری به ظاهر باغ می‌دهد.

ساخت استخر خانگی

۲. جنس و متریال‌های به کار رفته در استخر خانگی 

 بتن یکی از جنس‌های متداول برای ساخت ساخت استخر خانگی ارزان است. چون بتن فشار بالای آب را تحمل کرده و در برابر خوردگی آب مقاوم است. البته بتن را به همراه پوشش‌های ضد آبی مانند مخلوط‌های پلیمری استفاده می‌کنند تا جلوی نفوذ آب را بگیرد.

ورق‌های مونولیتیک (Monolithic Liners) شامل پلی‌استر تقویت شده با الیاف گلاس یا ورق‌های PVC بوده و به عنوان لاینرهای استخر به کار می‌روند. این مواد در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری مناسبی نیز دارند.

ورق‌های EPDM (Ethylene Propylene Diene Monomer) از پلیمرهای مختلفی تشکیل شده و مقاومت خوبی در برابر اشعه UV و شکستگی دارند. لاینرهای استخر با ورق EPDM ساخته شده و انعطاف زیادی دارند.  با این ورق‌ها می‌توان استخر خانگی را در اشکال گوناگون ساخت.

 برای دیزاین‌های خاص استخرها، سرامیک و موزاییک بهترین گزینه است. این مواد علاوه بر ارزش زیبایی، مقاومت بالایی نیز داشته و به عنوان عایق رطوبتی عمل کرده و از نفوذ رطوبت به عمق زمین جلوگیری می‌کنند.

۳. کیفیت آب در استخر خانگی

کیفیت آب و نصب فیلتر آب شنی از جنبه‌های بسیار مهم در ساخت استخر خانگی بوده و بر امنیت و بهداشت آب استخر تأثیر می‌گذارد. PH آب استخر در محدوده‌ی مناسب 7.2 تا 7.6 باشد. این بازه PH اجازه می‌دهد تا آب استخر نه تنها خنک و تمیز بماند بلکه از بیماری‌های پوستی و سوختن چشم جلوگیری می‌کند. در استخر خانگی سنسورهایی وجود داشته و میزان ph خاک را تعیین می‌کند.

در آب استخر خانگی، کار می‌زنند چون کلر ضد عفونی کننده اصلی بوده و میکروب و موجودات میکروسکوپی را نابود می‌کند. اما میزان کلر به دقت کنترل می‌شود.  اگر استخر به صورت روباز ساخته شود توجه کنید که تاثیر نور خورشید کیفیت و کارایی کلر را از بین برده و باعث آلودگی آب می‌شود. در نتیجه، کنترل دقیق و تأمین مداوم کلر ضروری است. برای آشنایی با شرایط کلوزنی با سرویس و تعمیرات استخر خانگی در ارتباط باشید.

استخر خانگی

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت استخر خانگی چیست

برای ساخت استخر خانگی ارزان که بهداشت و کیفیت آب مناسبی داشته باشد، باید از تجهیزات ویژه‌ای استفاده کرد. به طور خاص، تجهیزات زیر برای یک استخر خانگی ضروری هستند:

·   سیستم فیلتراسیون آب: فیلتر آب شنی (Sand Filter) از یک مخزن پر شده با شن و ماسه تشکیل شده‌اند و آب از آنها عبور می‌کند و ذرات معلق، خرده‌ها و ذرات آلاینده را جذب می‌کنند. فیلتر آب شنی برای استخرهای خانگی مناسب بوده و نیاز به تعویض مداوم ماده‌ی خرد شده ندارد، بلکه با شستشوی دوره‌ای شن و ماسه، کارایی آن بهبود می‌یابد. بهترین زمان تغییر شن و ماسه‌ها در این فیلترها هر دو سال یک بار است.

·   پمپ آب برای چرخش آب استخر و ایجاد جریان لازم برای فیلتراسیون و تقویت جکوزی در استخر لازم است. باید پمپی انتخاب شود که برای اندازه استخر شما مناسب بوده و قدرت کافی برای چرخش آب را داشته باشد.

·   سیستم تصفیه هوا (Air Blower) برای ایجاد حباب‌های هوا در آب استخر، به منظور ماساژ و بهبود کیفیت آب استفاده می‌شود. حباب‌های هوا یک نقطه‌ی مهم برای ایجاد آبگرم معتدل، در استخرهای جکوزی دار نصب می‌شود.

·   اگر قصد دارید استخر خود را در فصول سرد سال استفاده کنید، نصب سیستم گرمایشی (Heater) ضروری است. این سیستم با گاز طبیعی، گاز مایع، برق یا حتی انرژی خورشیدی عمل کند. از نور محیطی و نور زیرآبی برای استخرهای شبانه‌روزی نباید غافل شد چون زیبایی آن را چند برابر می‌کند.

آشنایی با نگهداری تجهیزات و استخر خانگی 

 آب استخر به طور منظم تصفیه و تمیز شود تا از آلودگی و تجمع باکتری‌ها جلوگیری شود. برای این منظور، سیستم فیلتراسیون به درستی و دوره‌ای کار کند. شن و ماسه‌های فیلتر به موقع شستشو شوند. هر گونه آلودگی آب استخر باعث بیماری‌های پوستی و عفونی خواهد شد.

فرد باید با نحوه کنترل و تعدیل شیمی آب آشنا باشد. شیمی آب استخر مانند سطح pH، سطح کلر، آلکالینیته و برخی پارامتر های دیگر، که باید به طور منظم بررسی و تنظیم شود. این کار با تست کیت‌های شیمیایی آب و افزودن مواد شیمیایی مخصوص انجام می‌شود.

تجهیزات مانند پمپ، فیلتر، سیستم گرمایشی و غیره نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارند. مطمئن شوید که پمپ آب به طور منظم چک شده و فیلتر شن و ماسه زمانی که نیاز است تمیز شود. در فصل زمستان، استخر خالی شده و سیستم گرمایشی به درستی کار کند.

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم نکات مهم برای ساخت استخر خانگی ارزان را به شما معرفی کنیم. اطلاعات کاملی در مورد تجهیزات، جنس استخر و شکل کامل آن ارائه دادیم. برای ساخت استخر و خرید تجهیزات با کیفیت بهتر است با پیمانکار شناخته شده و معروف همکاری کنید تا بر اساس متراژ و موقعیت باغ شما بهترین تصمیم گیری را برای ساخت استخر داشته باشد. از دیگه مسائل مربوط به ساخت استخر خانگی هزینه کلی آن است. شما با مراجعه به سایت و تماس با کارشناسان می‌توانید آمار کلی در مورد تجهیزات مورد نیاز به دست آورده و قیمت آن را به صورت تخمینی بفهمید. کارشناسان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.




 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *