قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی

قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی کاملا متفاوت بوده و اگر آشنایی کامل با آن نداشته باشید، جرمی انجام داده و موظف به تخریب استخر یا واریز جرایم مالی خواهید شد. در کشور ما اراضی کشاورزی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، چون از این زمین‌ها مواد غذایی تولید شده و چرخه اقتصادی پر رونق می‌شود. همچنین از واردات مواد غذایی و مصرف گرا شدن کشور جلوگیری می‌کند. در سال‌های گذشته به خاطر ساخت بیش از حد ویلا و استخرهای لوکس در زمین‌های کشاورزی قوانینی تصویب شده که در آن هرگونه تغییر کاربری بدون مجوز جرم بوده و شخص موظف به تخریب آن خواهد بود. البته استخر زمین‌های کشاورزی به چندین نوع تقسیم می‌شوند. استخر برای ذخیره آب باران، استخر برای آبیاری محصولات، استخر پرورش ماهی و در آخر استخر لوکس برای تفریح؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در مورد شرایط ساخت در زمین‌های کشاورزی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین می‌توانید با کارشناسان این حوزه از طریق این لینک در ارتباط باشید

انواع استخر در زمین‌های کشاورزی

هدف اصلی از ساخت استخر در زمین کشاورزی، به منظور استفاده‌های مختلفی نظیر ذخیره‌سازی آب، پرورش ماهی یا استفاده در زراعت و باغبانی و تفریح است. در ادامه انواع استخر و قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی را معرفی می‌کنیم.

ساخت استخر کشاورزی

استخرهای ذخیره‌سازی آب:

برای جمع‌آوری و نگهداری آب بارانی یا آب‌های سطحی به کار می‌روند. آب موجود در این استخرها برای آبیاری مزارع، تأمین آب در دوره‌های خشکی یا حتی مصارف دامداری کاربرد دارد. از لحاظ قانونی این نوع استخرها تغییر کاربری محسوب نمی‌شود چون زمین کشاورزی و زراعی همچنان دایر بوده و باغدار از آب باران برای تغذیه آنها کمک می‌گیرد. برای استخر ذخیره سازی آب باید از سازمان وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را دریافت کرد.

استخرهای پرورش ماهی:

برای پرورش ماهی کاربرد دارند. معمولاً در زمین‌های کشاورزی بزرگتر یافت می‌شوند و به منظور تولید ماهی جهت مصارف تجاری یا مصرف خانگی ساخته می‌شوند. چون استخر پرورش ماهی ماهیت زمین کشاورزی را تغییر نداده و هدف اصلی آن تولید ماهی است، به عنوان تغییر کاربری محسوب نشده و شخص می‌تواند به صورت قانونی مجوزهای لازم را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کند.

استخرهای آبیاری تحت فشار (Lined Ponds):

برخی از باغات برای صرفه‌جویی در مصرف آب سفره‌های زیرزمینی، استخرهایی را احداث می‌کنند که در آنجا آب باران را ذخیره کرده و با آبیاری تحت فشار به باغات عرضه می‌کنند. ساخت این استخرها کمی متفاوت بوده و غشای مقاومی برای پوشش زیرین استخر استفاده می‌شود تا از نشت آب جلوگیری شود. کارشناسان به هنگام ارائه مجوز به این نوع استخرها بررسی می‌کنند تا تاثیر منفی بر محیط زیست اطراف نداشته باشد در این صورت جرم نبوده و می‌توانند مجوز لازم را برای احداث آن دریافت کنند.

استخر های تفریحی و لوکس:

گاهی افراد به دنبال تغییر کاربری زمین کشاورزی به مکان تفریحی هستند. آنها با ساخت ویلا و استخرهای تفریحی و لوکس و اجاره دادن آنها می‌خواهند به درآمد برسند. در مرحله اول این اقدام کاملاً جرم بوده و برای دریافت مجوزها باید ۸۰ درصد ارزش ملک را عوارضی پرداخت کنند. برای این منظور بهتر است با وکیل ملکی در ارتباط باشند تا آنها روش‌های قانونی را به طور کامل معرفی کنند. به طور مثال برای تغییر کاربری زیر ۵۰۰ متر، احتیاجی به پرداخت عوارضی نیست، در عوض مجوزهای لازم را دریافت کنند. ولی وزارت جهاد کشاورزی وسواس‌های ویژه‌ای برای صدور این نوع مجوز دارد.

استخر کشاورزی

مراحل دریافت مجوز برای احداث استخر کشاورزی و پرورش ماهی

قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی برای آبیاری زمین‌ها و پرورش ماهی تقریباً آسان بوده و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید مجوزهای لازم را دریافت کنید. شما باید درخواست خود را به شهرداری یا دهیاری محلی خود ارائه دهید. این درخواست شامل اطلاعاتی مانند موقعیت و ابعاد استخر، هدف استفاده مانند ذخیره‌سازی آب یا پرورش ماهی‌ و دیگر جزئیات مورد نیاز است.

شهرداری یا دهیاری با جهاد کشاورزی شهرستان تماس می‌گیرد تا مطمئن شود که استخر کشاورزی مورد نیاز بودن و از نظر اقتصادی و محیطی مناسب است. یک واحد تخصصی، معمولاً در جهاد کشاورزی یا دیگر ارگان‌های مرتبط، نیاز به استخر و مشخصات آن از جمله ابعاد، ظرفیت و هدف را بررسی و تائید می‌کنند.

واحد امور اراضی بررسی می‌کنند تا محل انتخاب شده برای احداث استخر کشاورزی از نظر مالکیت اراضی مناسب بوده و باغدار اصلاحات لازم را انجام می‌دهد. در صورت تایید همه مراحل، متقاضی باید تعهد دهد که از استخر ساخته فقط برای آبیاری باغات یا پرورش ماهی استفاده کند. پس از این تاییدات، مجوز احداث استخر صادر می‌شود. معمولاً این فرایند حدود دو هفته تا حصول نتیجه زمان می‌برد.

چه زمانی احداث استخر در زمین‌های کشاورزی جرم محسوب می‌شود؟

قوانین ساخت استخر کشاورزی

احداث استخر در زمین‌های کشاورزی در برخی شرایط به عنوان جرم محسوب شده به ویژه زمانی که این فعالیت به طور غیرقانونی و بدون رعایت قوانین و مقررات انجام شود. یکی از قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی دریافت مجوز ساخت، مجوز ذخیره آب و مجوز تخلیه پساب‌های موجود است. اگر احداث استخر بدون دریافت مجوزها صورت بگیرد، غیر قانونی است.

اگر احداث استخر بدون انجام ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی صورت گرفته و به منابع طبیعی محلی آسیب برساند جرم است. استفاده از منابع آب بدون مجوز یا با تخطی از قوانین مربوط به مدیریت منابع آب، به ویژه در مناطق کم آب، غیر قانونی است. مهم‌ترین از همه به هیچ عنوان در زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری ایجاد نشود، مگر اینکه مجوزهای رسمی را اخذ کند.

مراحل احداث استخر در زمین‌های کشاورزی

طراحان استخر کشاورزی، معتقدند چون تنوع استخرهای زمین کشاورزی زیاد است برای هر کدام مراحل خاص خود را دارند ولی برای درک بهتر موضوع، مراحل عمومی احداث استخر در زمین‌های کشاورزی را توضیح می‌دهیم:

  • مشخص کردن هدف اصلی برای احداث استخر، مانند ذخیره‌سازی آب آبیاری، پرورش ماهی یا استفاده در بخش دامداری و یا غیره، درواقع باید اینطور گفت که مشخص بودن کاربری سازه و نقشه ضروری می باشد.
  • انتخاب نقطه مناسب بر اساس شرایط زمین‌شناسی، دسترسی به منابع آب، نیازهای کشاورزی و… به طور مثال زمین‌هایی که دارای شیب هستند، استخر را در قسمت فوقانی حفر می‌کند تا آب باران در همان منطقه ابتدایی جمع آوری شده و به قسمت انتهایی نرسد چون باعث شسته شدن خاک و ریشه‌کن شدن گیاهان می‌شود.
  • طراحی استخر شامل اندازه‌گیری، عمق، جنس بنایی، سیستم تخلیه و آبدهی و مکان تاسیسات مورد نیاز می‌شود.
  • دریافت مجوز ساخت که شامل مجوزهای ساخت، استفاده از آب، تخلیه پساب و دیگر مجوزهای محلی مورد نیاز می‌شود. وزارت جهاد سازندگی هر منطقه به این مورد رسیدگی می‌کند.
  • حفر بستر استخر و ساخت بنای اساسی استخر
  • نصب سیستم‌های مرتبط مانند سیستم‌های آبدهی، تخلیه، موتور، پمپ و سایر تاسیسات مورد نیاز برای عملکرد استخر است.

کلام آخر

آشنایی با قوانین ساخت استخر در زمین کشاورزی، به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی بتوانید مجوزهای لازم برای ساخت استخر را از مراجع مربوطه دریافت کنید. با تشکر از همراهی شما مخاطب گرامی. با آرزوی اوقاتی خوش و برکت فراوان. اول سرویس

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *