لوله کشی جکوزی خانگی

در سال‌های اخیر، نصب جکوزی خانگی یک روش برای آرامش و تجدید نشاط در خانه‌ها رواج یافته است. اما بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌ و پیچیدگی‌های نصب، از نصب جکوزی خانگی منصرف می‌شوند. اینجاست که نصب جکوزی خانگی به صورت خودمانی می‌تواند گزینه‌ای مناسب و اقتصادی باشد. اگر با پیمانکار حرفه‌ای در تماس باشید، می‌توانید با کمترین هزینه جکوزی با کیفیتی را با توجه به متراژ منزل خود راه‌اندازی کنید. یکی از مراحل مهم برای این پروژه، آشنایی با لوله کشی جکوزی خانگی است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات تکمیل‌تری در مورد جکوزی و طریقه لوله کشی جکوزی خانگی در اختیار شما قرار دهیم.

انواع لوله‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی جکوزی خانگی

در جکوزی انواع لوله‌ها به کار رفته و هر کدام وظایف و نقش خاص خود را دارند. لوله کشی جکوزی خانگی به موارد زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • لوله‌های آب سرد و آب گرم برای حمل آب سرد و آب گرم به جکوزی و از جکوزی به آبگرمکن یا هات تاب و سیستم تخلیه به کار می‌رود.
  • لوله‌های تخلیه برای خروج آب کثیف و فاضلاب از جکوزی به سیستم تخلیه خانه متصل می‌شوند.
  • برخی از جکوزی‌ها دارای سیستم هوادهی هستند و به منظور افزودن هوا به جکوزی برای آبگرم کردن نصب می‌شود.
  • جکوزی‌ها مجهز به سیستم جت‌ها هستند و لوله‌های جت، آب را از آبگرمکن به جت‌های ماساژ دهنده منتقل می‌کنند.
  • لوله‌های الکتریکی برای انتقال برق به سیستم‌های الکتریکی داخل جکوزی مانند آبگرمکن، پمپ‌ها و کنترلرها، لوله‌های الکتریکی به کار می‌رود.
  • لوله‌های تهویه برای تهویه مناسب داخل جکوزی، نصب می‌شوند و برای تامین هوای تازه و انتقال هوای آلوده به بیرون از جکوزی طراحی شده‌اند.

طراحی جکوزی خانگی

جنس لوله‌های استفاده شده در جکوزی خانگی چیست

لوله‌هایی که برای نصب جکوزی استفاده می‌شوند، ممکن است از جنس‌ها و مواد مختلفی ساخته شوند، که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. لوله‌های PVC یا پلی وینیل کلراید برای خطوط آب سرد و آب گرم استفاده می‌شوند. PVC مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی‌ داشته و به دلیل سازگاری با آب، برای سیستم‌های آبیاری و جکوزی‌ها مناسب است.

لوله‌های CPVC  یا پلی وینیل کلراید نشکن از PVC مقاومت بیشتری در برابر دماهای بالا داشته و برای سیستم‌های آب گرم جکوزی‌ها ایده آل هستند. لوله‌های PEX یا پلی اتیلن متصل شونده انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و یخ‌زدگی داشته و برای خطوط آب سرد و گرم جکوزی‌ها نصب می‌شوند.

لوله‌های فولاد ضد زنگ گزینه‌ای سنگین‌تر و مقاوم‌تر برای خطوط آب گرم و سرد جکوزی‌ها هستند. البته لوله‌های فولاد ضد زنگ گرانتر از لوله‌های پلاستیکی هستند. و در آخر بهتر است، لوله‌های مسی را به شما معرفی کنیم. مس خاصیت ضد باکتریایی داشته و برای سیستم‌های آب گرم جکوزی‌ها مناسب است. این لوله‌ها معمولاً در نواحی با آب سخت استفاده می‌شوند.

اتصالات مورد نیاز لوله کشی جکوزی خانگی چیست

اتصالات برای اتصال لوله‌ها در سیستم‌های جکوزی انواع مختلفی داشته و هر کدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای شناختن اتصالات مورد نیاز لوله کشی جکوزی خانگی جدول زیر را مطالعه کنید.

 

اتصالات PVC و CPVC اتصالات PEX اتصالات فولاد ضد زنگ و مس، از جوشکاری و لحیم استفاده می‌شود.
آداپتورها (Adapters) آب‌بندها (Caps) زانویی لوله (elbow) تی‌جیونت (T-joints) پیچ و مهره (Crimp Fittings) شیرآلات (Valves) لحیم مفصل (Soldered Joints) جوشکاری (Welded Joints
برای اتصال به انواع مختلفی از اتصالات یا سیستم‌های دیگر برای بستن پایان لوله‌ها برای اتصال دو لوله به زاویه ۹۰ درجه برای اتصال سه لوله به یکدیگر در زاویه ۹۰ درجه برای اتصال لوله‌های PEX با استفاده از پیچ و مهره برای کنترل جریان آب در لوله‌های PEX. برای اتصال لوله‌های مس با استفاده از لحیم برای اتصال لوله‌های فولاد ضد زنگ با استفاده از جوش

هر نوع اتصالات باید به درستی انتخاب شود تا هیچگونه نشتی ایجاد نشود. همچنین، اتصالاتی را انتخاب کنید که با مواد لوله‌ها سازگاری داشته باشند، چون به دوام و عملکرد بهتر سیستم جکوزی کمک می‌کنند. برای تضمین بیشتر، بهتر است از نمایندگی تعمیرات و خدمات اجرای جکوزی خانگی کمک بخواهید.

لوله کشی های ساختن جکوزی

نکات مهم برای لوله کشی جکوزی

چون در جکوزی جریان آب سرد و گرم وجود دارد همچنین این جریان به طور مداوم بوده تا ماساژ آبی صورت گرفته و تصفیه آب نیز به درستی انجام شود، بنابراین، شرایط لوله کشی جکوزی خانگی با سیستم‌های دیگر کاملاً متفاوت است.  انتخاب جنس لوله اهمیت دارد. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم از PVC، CPVC، PEX، فولاد ضد زنگ یا مس برای لوله‌کشی جکوزی به کار می‌برند تا با شرایط فشار و دما در جکوزی‌ سازگاری داشته باشد.

لوله‌ها در قطر و بعد مناسب بر اساس نیازهای سیستم انتخاب می‌شوند. معمولاً در لوله‌کشی جکوزی از قطرهای بزرگ‌تری استفاده می‌شود تا جریان آب بهینه باشد. اتصالات با کیفیت مانع از نشتی آب می‌شوند.

مسیر لوله‌ها به گونه‌ای تنظیم  می‌شود تا به تمام نقاط سیستم دسترسی داشته و در عین حال تعمیرات و تعویض آسان باشد. پیش از تکمیل لوله‌کشی، فشار آب در سیستم بررسی می‌شود تا هیچ نقصی در اتصالات و لوله‌ها وجود نداشته باشد.

عایق‌کاری و حفاظت از لوله‌ها به منظور حفظ لوله‌ها در مقابل سایش، خراش و تغییرات دمایی انجام می‌شود. همواره از مواد و روش‌هایی استفاده کنید که با استانداردها و مقررات مربوطه سازگاری داشته باشند.

لوله کشی جکوزی را چگونه تست می‌کنند

تست فشار را پس از نصب و قبل از روشن کردن سیستم، با فشار آب بالا حدود ۱۵۰% از فشار عادی تست می‌کنند. این تست به دنبال نشتی‌ها و ترک‌های ممکن در لوله‌ها و اتصالات می‌گردد. فشار آب به مدت معینی در سیستم نگه داشته می‌شود تا هیچ نشتی وجود نداشته باشد.

پس از اتمام تست فشار، سیستم جکوزی را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی می‌کنند تا آب به درستی از تمام نقاط جکوزی جریان داشته و هیچ مشکلی در گرمایش یا سرد کردن آب نباشد.

با دقت لوله‌ها و اتصالات را بررسی کنید تا در هنگام تست فشار یا در حالت عملکرد هیچ نشتی وجود نداشته باشد. برای این کار، از یک مایع مانند صابون مایع استفاده کنید تا در محل نشتی را بتوانید با حباب های ایجاد شده شناسایی کنید.

کلام آخر

لوله کشی جکوزی خانگی به طور معمول باید توسط افراد متخصص و دارای تجربه کافی انجام شود. برای این منظور توصیه ما به شما این است که قبل از هر اقدامی حتما با یک شخص یا مرجع معتبر و دارای تجربه کافی در این خصوص مشورت نمایید. که البته می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناس و مشاور مجموعه در تماس باشید. امیدواریم مطالب این وب سایت برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت نیاز می توانید از سایر بخش های دیگر این بستر که برای رفع نیاز شما مخاطب ارجمند محیا گشته، دیدن فرمایید. با تشکر از همراهی شما، اول سرویس.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *