طرز کار فیلتر شنی استخر

در استخرها، طرز کار فیلتر شنی استخر نسبت به فیلترهای دیگری مانند کربنی بسیار آسان است. کاربر می‌تواند سیکل فیلتراسیون آب استخر را یاد گرفته و در صورت بروز مشکلی بلافاصله تکنسین‌ها و کارشناسان در تماس باشد. سیستم فیلتراسیون برای حفظ کیفیت آب استخر است. این فرایند از طریق فیلترهای مختلف، از جمله مزایای نصب فیلترهای شنی، آلاینده‌های معلق و جامد را از آب حذف می‌کند، به طوری که آب استخر کاملا بهداشتی و عاری از آلودگی شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد سیستم فیلتراسیون فیلتر شنی استخر همراه ما باشید.

طرز کار فیلتر شنی استخر

فیلتراسیون با فیلترهای شنی یک فرایند چند مرحله‌ای است. مرحله اول تخلیه است. آب آلوده و کثیف استخر به وسیله اسکیمرها یا دریچه‌های خروجی به فیلتر شنی منتقل می‌شود. در مرحله Backwash جریان آب به صورت معکوس از فیلتر شنی رد می‌شود.

این فرایند ذرات و رسوبات جمع شده در فیلتر شنی را جدا و آزاد می‌کند. آب آلوده و رسوبات جدا شده از طریق خط خروجی یا لوله خروجی از استخر خارج می‌شود. تا هر گونه ذرات جامد باقی‌مانده را از فیلتر شنی شستشو دهد. عملیات پاکسازی آب معمولاً با چرخش جریان آب در جهت معکوس از مرحله فیلتراسیون انجام می‌شود.

قسمتی از آب کثیف جمع آوری شده که قابل پاکسازی نیست به وسیله لوله یا خط خروجی پسماند شده و کلا از چرخه خارج می‌شود. پس از تصفیه، آب تصفیه شده به استخر بازگشته و به وسیله اسکیمرها، کانال‌های خروجی یا سیستم‌های برگشتی انجام می‌شود. این چرخه مدام ادامه دارد.

طرز کار فیلتر شنی

فیلتر شنی استخر را معرفی کنید

فیلتر شنی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تصفیه آب در استخرها بوده و برای حذف ذرات معلق و آلودگی‌های جامد از آب همچنین بعضی از باکتری و ویروس‌ها کاربرد دارد. این فیلترها عمدتاً از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

  • مخزن فیلتر
  • ماده فیلتر کننده (مانند شن و یا سنگ معدنی دیگر)
  • سیستم خارجی برای تصفیه آب

مخزن فیلتر شنی عمدتاً از پلاستیک، فایبرگلاس یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. این مخزن برای نگهداری مواد فیلتر کننده و انجام فرایند تصفیه آب کاربرد دارد. جنس مواد فیلتر کننده از شن است.

شن‌ها از دانه‌های ریز تا متوسط هستند. طرز کار فیلتر شنی استخر با دانه های شن آغاز می‌شود. شن مانند غربال و الک عمل کرده و ذرات معلق را در خود جای داده و آب تصفیه شده را عبور می‌دهند. سیستم خارجی برای تصفیه آب شامل موارد زیر است:

  • اسکیمرها برای جمع آوری آلودگی‌های سطحی
  • پمپ‌ها برای جابجایی آب به فیلتر شنی
  • لوله‌ها و شیرآلات است که برای حرکت آب در سیستم تصفیه و بازگشت آن به استخر کاربرد دارند.

چگونه از فیلتر شنی استخر نگهداری کنیم

نگهداری و مراقبت از فیلتر شنی استخر بسیار مهم بوده و عمر و کارایی آن حفظ می‌شود. شن‌های داخل فیلتر با گذر زمان خاکی و باعث کاهش عملکرد آنها می‌شوند. بنابراین، نیاز است که به طور دوره‌ای شن‌ها را شستشو داده یا تعویض کنید. شستشوی شن‌ها به دو روش انجام می‌شود:

  • شستشوی با برگشت اشباع شن‌ها (Backwashing): در این روش، جریان آب به صورت معکوس از بالا به پایین و با فشار بالا از شن‌ها عبور کرده و ذرات معلق و کثیفی که جمع آوری شده‌اند، از فیلتر خارج می‌شوند.
  • شستشوی دستی شن‌ها: شن‌ها را از مخزن فیلتر بیرون آورده و آن‌ها را با آب شیرین شستشو می‌دهند تا خاک و آلودگی‌های جمع آوری شده از بین برود.

در بعضی از فیلترها، شن‌ها با یک ماده فیلتر کننده مانند سیلیس و میکرون فیلترها پوشیده می‌شوند که با گذر زمان نیاز به تعویض دارند. با توجه به نوع فیلتر همچنین بزرگی و کوچکی آن شن‌ها در یک دوره خاص یک تا دو ساله باید تعویض شوند.

به صورت هفتگی و ماهانه یا هر بار در طول تصفیه آب استخر باید جریان آب ورودی به فیلتر را تنظیم کرد. جریان زیاد باعث افزایش فشار و کاهش عمر مفید شن‌ها شده و برعکس، جریان کم طرز کار فیلتر شنی استخر را مختل می‌کند.

سیستم کنترل فیلتر و شیرآلات را بررسی کنید تا به درستی عمل کنند. هر گونه نشتی یا خرابی در این قسمت‌ها کارکرد فیلتر شنی را مختل می‌کند. برای حفظ عمر طولانی فیلتر، محیط اطراف آن تمیز باشد. هرگونه آلودگی، گرد و غبار یا اشیای دیگر می‌توانند وارد فیلتر شده و و شن‌های فیلتر را آلوده کنند.

فیلتر شنی استخر

نشانه‌های خرابی و عدم عملکرد فیلتر شنی استخر چیست

یکی از نشانه‌های خرابی یا عدم عملکرد صحیح فیلتر شنی استخر کاهش جریان آب است و اگر شن‌های فیلتر خاصیت خود را از دست داده باشند، جریان آب به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. این موضوع منجر به افزایش فشار در سیستم شده و عملکرد استخر را تحت تاثیر قرار میدهد.

اگر فیلتر شنی خراب یا گرفته باشد، فشار درون سیستم افزایش یافته و منجر به نشتی‌ها یا خرابی‌های دیگر می‌شود. طرز کار فیلتر شنی استخر به گونه‌ای است که آب تمیز و سالم را به استخر باز می‌گرداند، هرگونه تغییر رنگ آب و اشباع شدن آن، نشانگر خرابی فیلتر است.

وقتی که فیلتر شنی نیاز به تعویض دارد، آب استخر به‌طور قابل توجهی کثیف‌تر شده و می‌توان ذرات معلق یا گرد و غبار در آب استخر مشاهده کرد. همچنین میزان کلر یا ترکیبات شیمیایی دیگر در آب افزایش یافته و باعث خرابی سیستم آب استخر می شود.

اگر فیلتر شنی خراب یا نامناسب باشد، قطعات مکانیکی دیگر از جمله موتورهای پمپ، لوله‌ها و شیرآلات تحت تاثیر قرار داده و مانع از عملکرد صحیح آنها می‌شود. برای تعمیر و سرویس دوره‌ای فیلتر شنی استخر با خدمات نصب و اجرای استخر تماس گرفته و از کارشناسان بخواهید تا استخر شما را مورد بررسی قرار دهند.

کلام آخر

طرز کار فیلتر شنی استخر و نحوه عملکرد سیستم فیلتراسیون پیچیدگی و مراحل خاص خود را دارد. ولی سعی کردیم طرز کار آن را با یک زبان ساده و مرحله به مرحله به شما توضیح دهیم تا یک برآیند کلی از فیلتراسیون آب استخر داشته باشید. خرید و نصب فیلتر شنی استخر را از شرکت‌های معتبر انجام داده و  با کارشناسان زبده و با تجربه در تماس باشید تا آنها اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار داده و بتوانید سوالات تخصصی را از آنها بپرسید. توجه داشته باشید هرگونه کوتاهی در عملکرد فیلتر شنی باعث کثیفی آب استخر در نتیجه شیوع امراض پوستی و عفونی خواهد شد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *