در این مقاله، به طراحی و ساخت استخر خانگی با بیانی ساده پرداختیم. استخر خانگی یکی از لوکس‌ترین و بهترین امکاناتی است که می‌توانید به خانه خود اضافه کنید، زیرا نه تنها به زیبایی و ارزش افزوده خانه شما کمک می‌کند، بلکه فضایی منحصر به فرد برای تفریح و ورزش فراهم می‌سازد. استخرهای خانگی به دو دسته سربسته و روباز تقسیم بندی می‌شود. استخرهای سربسته درون زیر بنا قرار گرفته و هزینه ساخت آن بیشتر است. ولی استخر روباز در فضای باز حیاط و ویلا ساخته شده و هزینه کمتری دارد. هر کدام از این استخرها مزایای خاص خود را دارد، مثلاً در فصل تابستان استخر روباز بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. ولی در فصل زمستان می‌توان در استخرهای سربسته نیز تفریحات مفیدی داشت. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شرایط ساخت استخر را به صورت عمومی بیان کنیم.

برنامه‌ریزی و طراحی استخر خانگی

برنامه‌ریزی استخر خانگی شامل بررسی دقیق هدف از ساخت استخر، فضای موجود و ساختار فنی خاک محوطه است. ابتدا هدف خود را مشخص کنید؛ آیا استخر برای شنا، تفریح خانوادگی یا تمرینات ورزشی است؟برای انتخاب فضای مناسب به مواردی زیر توجه کنید:

  • فضای موجود در حیاط یا باغچه خود
  • نیاز به آفتاب
  • دسترسی به آب و برق
  • فاصله از ساختمان‌ها و اراضی مجاور

در مرحله بعدی ابعاد و شکل استخر را بر اساس نیازها و محیط موجود تعیین کنید. عمق، طول، عرض و شکل مانند مستطیلی، گرد یا اوال با توجه به سلیقه کارفرما و تجربه مهندسین بررسی می‌شود.

متریال‌های مورد نیاز برای ساخت استخر، مانند بتن، فایبرگلاس، ورق‌های PVC و غیره  است. به علاوه، تجهیزاتی مانند سیستم‌های تصفیه آب و نورپردازی نیز در انتخاب می‌شوند. در این مرحله از نمایندگی خدماتی اجرای انواع استخر کمک بگیرید تا بهترین تجهیزات را به شما معرفی کنند.

در طراحی استخر خانگی به جزئیات مهمی دقت می‌کنند. در طراحی معماری به مباحثی مانند پوشش استخر و لبه‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها از جمله پمپ‌ها و تصفیه‌کننده‌ها اشاره می‌کنند.

همچنین باید اطلاعات کاملی از سیستم‌های تصفیه آب کسب کنید که شامل فیلترها، پمپ‌ها، تصفیه‌کننده‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ آب است. ملاحظات فنی در ساخت استخر مهم است باید مطمئن شوید که استخر به آب و برق دسترسی داشته و باعث ایمنی استخر، تهویه مناسب و مدیریت حرارت آب می‌شود.

ساخت استخر خانگی

از حفر گود تا نصب تجهیزات

به مجموعه‌ای از مراحل کلیدی اشاره دارد که در فرآیند ساخت یک استخر خانگی باید پیگیری شوند. بعد از برنامه‌ریزی و طراحی استخر، نوبت حفر گود و ساخت بدنه استخر است.

وقتی طرح نهایی استخر تایید شد و نقشه استخر به طور کامل آماده شد، گودبرداری برای زیر ساخت آغاز می‌شوند. گودی برای استخر حفر شده و زیرسازی‌های لازم را با آرماتور و بتن آرمه انجام می‌دهند. این مرحله شامل نصب اسکلت استخر، بتونه‌گذاری و آرماتورها است.

سیستم‌های تصفیه آب شامل فیلترها، پمپ‌ها، تصفیه‌کننده‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ آب است. این سیستم‌ها برای تأمین آب تمیز و مراقبت از کیفیت آب استخر نصب می‌شوند. لوله کشی‌های لازم را قبل از کاشی کاری انجام می‌دهند تا به صورت مخفی بوده و دیده نشود.

سپس بدنه استخر را کاشی کاری و عایق سازی می‌کنند. در قسمت بعدی عایق سازی استخر را به طور کامل توضیح می‌دهیم. برای زیبایی بیشتر، تجهیزات نورپردازی نیز در استخر نصب می‌شود. همچنین سیستم‌های گرمایشی یا خنک‌کننده برای مدیریت دما و انواع لبه‌ها و پوشش‌های استخر نصب می‌شوند.

مراحل عایق ‌بندی استخر خانگی 

یکی از مراحل مهم برای ساخت استخر خانگی، مرحله عایق‌بندی آن است. توجه داشته باشید نفوذ رطوبت و آب از استخر به مرور زمان باعث نشست زمین‌های اطراف شده و سازه‌های استخر و پی ساختمان را در هم می‌شکند. برای افزایش عمر طولانی استخر عایق کاری آن را با چند روش مختلف انجام می‌دهند:

  • لاینر استخری

لاینر PVC یا وینیل استخری برای استخرهای خانگی بسیار معمول است. لاینرهای PVC عموماً به صورت شیار دار برای نصب آسان و طراحی دقیق شده‌اند. ضخامت متغیری داشته و از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرون است.

لاینر EPDM از رویه EPDM ساخته شده و یک نوع لاستیک است. لاینر EPDM انعطاف پذیری و مقاومت بالایی دارد. این نوع لاینر به صورت شیار دار برای نصب آسان طراحی می‌شود.

برای نصب لاینر، استخر را تمیز کرده و هر گونه ناهمواری و ضایعات را هموار می‌کنند. سپس لاینر را به دقت درون استخر قرار داده و با چسب‌ و تنظیم کننده‌ها، آن را به دیواره‌ها و پایه‌های استخر محکم می‌کنند. برای جلوگیری از جمع شدن آب زیر لاینر، باید آن را به درستی کنترل کنید

  • رنگ‌آمیزی و عایق‌بندی با بتن مخصوص

در این روش، بتن خالص یا بتن مخصوص با مواد افزودنی و مخلوط می‌شود. پس از ساخت بدنه استخر، دوره‌ها و زیر آن را ایزوگام می‌کنند. سپس با کاشی و بتن اطراف محوطه درونی استخر را کاشی و بتن کاری می‌کنند.

استخر خانگی

سیستم‌های تصفیه آب در استخر خانگی

برای جلوگیری از ماندابی و جلبک زدن آب استخر، باید تصفیه آن را به طور مداوم انجام داد. بنابراین نصب سیستم‌های تصفیه آب لازم و ضروری است تا به طور مداوم و دوره‌ای آب را تسویه کرده و از آلوده شدن آب جلوگیری کند. اگر آب استخر کیفیت و استانداردهای لازم را نداشته باشد باعث انتقال بیماری‌های عفونی و پوستی می‌شود. انواع فیلتراسیون که در طراحی و ساخت استخر خانگی به کار می‌رود شامل موارد زیر است:

  • فیلترهای شنی از لایه‌های مختلف شن و ماسه تشکیل شده‌اند و ذرات بزرگ‌تر را به خود جذب می‌کنند. آب از بالا به پایین از این فیلترها عبور کرده و تصفیه می‌شود.
  • فیلترهای کربن فعال برای حذف ذرات معلق کوچک‌تر و همچنین مواد آلی و شیمیایی و تصفیه آب، نصب می‌شوند.
  • یکی از اقدامات مهم برای تصفیه آب، کلر زنی است. کلرزنی برای حفظ آب استخر در برابر رشد میکروب‌ها و حفظ آب در شرایط بهداشتی انجام می‌شود.

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم مراحل ساخت استخر خانگی را گام به گام معرفی کرده و مهم‌ترین مراحل آن که شامل عایق‌بندی و نصب فیلتراسیون است را توضیح دادیم. البته در پایان کار حتماً به نورپردازی و نصب چراغ‌های ال ای دی در رنگ‌های متفاوت نیز توجه داشته باشید. کیفیت آب همچنین زیبایی استخر باعث ارتقاء ارزش و راحتی  آن خواهد بود. توصیه می‌کنیم قبل از ساخت استخر با پیمانکار و با نمایندگی‌های معتبر در تماس باشید تا اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما قرار دهند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *