ساختار فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر لذت شنا در آب زلال و سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد، در این مطلب به زبان ساده می‌خواهیم سراغ یکی از اجزای مهم تصفیه آب استخر و جکوزی‌ها برویم و با ساختار و عملکرد آن، چگونگی انتخاب یک فیلتر شنی کارآمد و قیمت آن آشنا شویم.

فیلتر شنی استخر چیست

فیلتر شنی استخر یا یک دستگاه استوانه‌ای یا مکعبی مکانیکی را تصور کنید، این دستگاه یک مخزن حاوی دانه‌های ریز شن و ماسه به نام سیلیس دارد، آب قبل از ورود به استخر از طریق یک پمپ با فشار به این دانه‌های شن و سیلیس برخورد می‌کند، از میان آن‌ها عبور می‌کند و در نهایت آب تصفیه شده به استخر منتقل می‌شود. در این فرایند ذرات معلق و غیرقابل‌حل آب مانند چربی‌های شناور بدن شناگر، هیدروکربن‌ها و غیره به دانه‌های شن می‌چسبند و آب تصفیه شده و زلال وارد کاسه استخر یا جکوزی می‌شود.

فیلتر شنی استخر

ساختار فیلتر شنی استخر چگونه است

ساختار فیلتر شنی بسیار ساده درعین‌حال هوشمندانه طراحی شده است، این دستگاه پیچیده و سنگین نیست، اجزای اصلی آن شامل یک بدنه استوانه‌ای فلزی، پلاستیکی یا فایبرگلاس است البته برای استخرهای تجاری از استیل ضد زنگ استفاده می‌شود. سیلیس دانه‌بندی‌شده در اندازه 20 الی 50 میلی متری از جنس شن، ماسه یا شیشه ساخته شده است.

قسمت بعدی اجزا شامل لوله‌هایی برای انتقال آب، دریچه بازدید با ظرفیت حداکثری 2000 لیتری و فشار سنج برای کنترل فشار آب داخل فیلتر است که بخشی از مسئولیت تصفیه آب قبل از ورود به استخر را برعهده دارد.

مزایای استفاده از فیلتر شنی استخر

برای ایجاد جریان پیوسته آب تمیز در استخر، کاهش مصرف آب حین تصفیه و حتی قابلیت تصفیه ذراتی با قطر 50 میکرون قطعا به یک فیلتر شنی استخر نیاز دارید، از طرفی این دستگاه در میان تمامی تجهیزات تصفیه آب بالاترین و سریع ترین عملکرد را دارد و حتی برای تصفیه آب چاه و  رودخانه نیز به کار می رود.

به‌راحتی نصب و نگهداری می‌شود و تهیه تجهیزات و انواع مدل‌های آن در ایران راحت است و در مقایسه با فیلترهای دیاتومه‌ای یا اسمز معکوس هزینه اولیه بسیار کمتری دارد.

نحوه عملکرد فیلتر شنی استخر چگونه است

عملکرد فیلتر شنی استخر ساده و درعین‌حال کارآمد است. آب قبل از ورود به استخر، از طریق پمپی به دستگاه فیلتر شنی منتقل می‌شود،از لابه‌لای دانه‌های سیلیس عبور می‌کند، ساختار دانه‌بندی این سیلیس‌های به‌گونه‌ای است که ذرات به آن‌ها می‌چسبند و اندازه تقریبی آن‌ها بین 20 الی 50 میلی متر است. ذرات معلق و آلودگی‌ها به دانه‌های سیلیس می‌چسبند و در نهایت آب تصفیه شده و زلال از فیلتر خارج شده به استخر یا جکوزی می‌رود.

فیلتر شنی استخر چگونه است

آیا فیلتر شنی نیاز به تعویض دارد؟

در پاسخ باید گفت نگهداری آسان و دوام بسیار بالا، آن‌ها را در بازار تجهیزات تصفیه آب بی‌رقیب کرده است، اما بله هر پنج سال یکبار، سیلیس‌های فیلتر شنی باید تعویض شوند؛ چون ذرات معلق و شیمیایی حتی ذرات پوست و مویی که به خود جذب کرده‌اند میزان کیفیت آب را ممکن است کاهش دهند. در این میان میزان استفاده از استخر و کیفیت آب نیز بی‌تأثیر نیست.

آیا دستگاه فیلتر شنی نیاز به شستشو دوره‌ای دارد؟

فیلترهای شنی استخرها و جکوزی‌ها باید به طور دوره‌ای یعنی هر هفته یا دو هفته یکبار، به‌صورت شستشوی معکوس تمیز شوند تا ذرات جذب شده از دانه‌های شن جدا شوند، این فرایند که بک واش نام دارد و توسط خود دستگاه انجام می‌شود آب با فشار بالا به دانه‌های شن پاشیده می‌شود.

فرق بین فیلتر شنی دست‌ساز استخری با مدل‌های شرکتی چیست؟

به هنگام طراحی و ساخت استخر یا بعد از نصب موتورخانه استخر معمولاً پیشنهاد می‌شود که باتوجه‌به میزان استفاده از استخر برای آن یک فیلتر شنی دست‌ساز طراحی شود که در مقایسه با مدل‌های شرکتی مزایایی دارد؛ مانند هزینه کمتر ساخت و انتخاب مواد اولیه اینکه مخزن استیل ضد زنگ و فولاد باشد یا پلاستیک برعهدة شماست. قابلیت سفارشی‌سازی باتوجه‌به نیاز و میزان استفاده، اندازه فیلتر، حجم و کیفیت آب و نوع شن و بودجه هر فرد، و البته مدل‌های دست‌ساز فیلتر شنی عمر طولانی‌تر دارند.

انتخاب یک فیلتر شنی مناسب

باید اظهار داشت در طراحی و ساخت انواع استخر، انتخاب فیلتر مناسب امری حیاتی است. برای انتخاب یک فیلتر شنی مناسب که برای همیشه خیالتان از بابت عملکرد آن راحت باشد توجه به چند نکته ضروری است و علاوه‌برآن به شما کمک می‌کنند باتوجه‌به بودجه مدنظرتان بهترین انتخاب را داشته باشید. دستگاه فیلتر شنی انتخابی شما، باید با  حجم آب استخر متناسب باشد. استخر تجاری است یا شخصی؟ برای مصارف تجاری و استفاده مکرر باید فیلتری با ظرفیت بالاتر خریداری کنید.

شن‌های فیلتر باید از جنس سیلیس با اندازه‌های 20 الی 50 میلی متری باشند و جنس بدنه فیلتر متناسب با آب محیط استخر باشد، برای استخر و جکوزی‌های خانگی فایبرگلاس گزینه بهتری است. ویژگی‌هایی مانند گیج فشار، شیر تخلیه شن و ماسه و فیلتر پیش‌تصفیه قیمت بالاتری دارند؛ اما کارایی بیشتری به فیلتر می‌دهند و نکته اخر این که قیمت دستگاه به حجم فیلتر، جنس بدنه، نوع شن و ماسه برخی ویژگی‌های اضافه بستگی دارد.

نگهداری از فیلتر شنی استخر 

نکاتی در ادامه گفته می‌شود که به شما در نگهداری بهتر و افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند، هر دو هفته یکبار فرایند شستشوی معکوس را انجام دهید تا ذرات چسبیده به دانه‌های شن حذف شوند. فیلتر را هر پنج سال یکبار تعویض کنید و در آخر بازرسی دوره‌ای فیلتر شناسایی نشتی، فشار بالا یا میزان رسوبات معمولاً هر ماه به شناسایی و رفع مشکلات احتمالی دستگاه کمک می‌کند.

فیلتر استخر

شستشوی معکوس فیلتر شنی استخر یا بک واش 

به کمک خود دستگاه، کافی است شیر چند راهه فیلتر را به حالت شستشوی معکوس قرار دهید، پمپ استخر را روشن کنید تا آب با فشار بالا از طریق دانه‌های شن و ماسه عبور کند تا آب خروجی فیلتر کاملاً شفاف شود و در آخر شیر چند راهه را به حالت فیلتر برگردانید.

مکان مناسب برای نصب دستگاه فیلتر شنی 

بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از تابش مستقیم خورشید یا سرما دور باشد، معمولاً کنار در اتاقک تجهیزات استخر مکان مناسبی است، آن را روی پایه‌ای محکم نصب کنید تا بتوان وزن دستگاه را تحمل کند. بر اساس حجم فیلتر و دبی آب، سیلیس را درون فیلتر بریزید و در آخر مراقب اتصالات باشید که به‌خوبی نصب شده باشند.

 سخن آخر:

فیلتر شنی استخر برخلاف تصور عامه، آب استخر یا جکوزی را ضدعفونی نمی‌کند؛ بلکه به جریان مداوم، تازه و باکیفیت آب کمک می‌کند، آب را همواره تصفیه شده و عاری از ذرات آلوده نگه می‌دارد، در این مطلب با عنوان ساختار فیلتر شنی استخر چگونه است؟ سعی کردیم به هرآنچه که ممکن است برای شما در این خصوص ایجاد سوال شده باشد و طور کل سوالات متداول در این فیلد را پاسخ دهیم، امیدواریم که در همراهی و رفع نیاز شما موفق بوده باشیم، و این پست برای شما مخاطب گرامی جذاب و مفید واقع شده باشد. با آرزوی بهترین ها. تیم اول سرویس

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *