تجهیزات لازم برای ساخت استخر

آشنایی با تجهیزات لازم برای ساخت استخر، قبل از ساخت استخر به شما کمک می‌کند تا هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی استخر را به خوبی بدانید. ما در این مقاله اطلاعات لازم در مورد انواع تجهیزات اصلی، جانبی و ضدعفونی کننده در اختیار شما قرار خواهیم داد. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها تجهیزات مخصوص به خود را دارد که قیمت آنها نیز متفاوت است.

تجهیزات اصلی برای ساخت استخر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم تجهیزات لازم برای ساخت استخر به سه دسته اصلی، جانبی و ضدعفونی کننده تقسیم می‌شود. در این قسمت تجهیزات اصلی و مهم را به شما معرفی کنیم

پمپ تصفیه استخر:

پمپ تصفیه استخر یکی از اجزای اساسی در سیستم تصفیه آب استخر بوده و مسئولیت انتقال و گردآوری آب استخر را بر عهده دارد. این پمپ‌ها عمدتاً برای چرخش و جابجایی آب از استخر به سیستم فیلتراسیون و برگشت آن به استخر نصب می‌شوند. پمپ به طور مداوم آب را از استخر به فیلتر ارسال کرده و بعد از تصفیه، آب را به استخر بازگردانند. پمپ‌های تصفیه استخر قدرت و کارایی مناسبی دارند تا تمام آب استخر را در زمان مناسب منتقل کرده و ترکیب شیمیایی آب استخر را حفظ کند.

تجهیزات ساخت استخر

فیلتر تصفیه استخر:

فیلتر تصفیه استخر به عنوان قلب سیستم تصفیه عمل کرده و مسئول تصفیه آلودگی‌ها و ذرات معلق در آب استخر است. انواع اجزای فیلتر تصفیه استخر شامل موارد زیر است:

  • محفظه با ماده فیلتر کننده مانند شن و ماسه
  • دیاتومه‌های خشک یا کربن فعال

وقتی آب استخر از ماده فیلتر کننده عبور می‌کند، شن‌و ماسه یا کربن، ذرات آلوده را جذب کرده و آب تصفیه شده به استخر باز می‌گرداند. فیلترهای استخر به منظور حفظ کیفیت آب استخر و جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها، به طور منظم شستشو می‌شوند یا با مواد شیمیایی مانند بروماید استخر تمیز می شود.

 مبدل حرارتی استخر:

تجهیزات مهم در سیستم تصفیه استخر بوده و برای گرمایش یا خنک کردن آب استخر نصب می‌شود. افزایش دمای آب استخر در فصول سرد سال یا کاهش آن در تابستان توسط مبدل حرارتی انجام می‌شود. مبدل‌های حرارتی انواع مختلفی دارند که از پر مصرف‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر کدام از مبدل‌های معرفی شده می‌توانند با سه انرژی خورشیدی گاز و الکتریسیته آب را گرم کنند. البته مبدل‌های خورشیدی گران قیمت‌تر هستند با این وجود هیچ هزینه مصرفی برای کاربر نخواهد داشت.

 لوله و اتصالات استخر:

مسئول ایجاد شبکه توزیع آب استخر هستند و آب را به اجزای مختلف مانند پمپ، فیلتر، مبدل حرارتی، و دیگر تجهیزات منتقل می‌کنند. این لوله‌ها معمولاً از مواد مانند PVC، CPVC یا پلی‌استر تهیه می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر شیمیایی‌ها و آب استخر دارند. اتصالات شامل قطعاتی مانند لوله‌کشی‌ها، تی‌ها، شیرآلات و وصل‌کن‌ها هستند. نصب تمامی تجهیزات توسط سرویس تعمیرات و خدمات اجرای استخر انجام می‌شود.

ساخت استخر

چراغ استخری:

ابزار مهم برای روشنایی استخر در شب بوده و به افزایش امنیت و جذابیت ظاهری استخر کمک می‌کند. این چراغ‌ها معمولاً از LED هستند و با مصرف انرژی کم، نور قوی و رنگارنگی را فراهم می‌کنند. چراغ‌های استخر به صورت زیر آبی قرار می‌گیرند و جذابیت بصری زیادی در شب ایجاد می‌کنند. این تجهیزات ضد آب بوده و دوام مناسبی برای مقابله با شرایط محیطی آب استخر دارند.

تجهیزات ضدعفونی کننده برای استخر خانگی چیست

از دیگر تجهیزات لازم برای ساخت استخر که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد تجهیزات ضدعفونی کننده است. توجه داشته باشید آب استخر توسط تصفیه استخر شنی پاکسازی می‌شود، با این وجود امکان دارد برخی از ذرات میکروسکوپی، میکروب و ویروس‌ها در آب باقی مانده و باعث آلودگی آن شود. ولی تجهیزات ضدعفونی کننده مانع از آلودگی آب می‌شود.

کلر زن یا chlorinator:

جزو تجهیزات مهم در استخرهای شنا بوده و برای تولید و تزریق کلر به آب استخر به کار می‌رود. این دستگاه با تزریق نمک یا سدیم کلراید به آب استخر، کلر را تولید می‌کند. عموماً این نوع تجهیزات به صورت یک سیستم خودکار عمل کرده و میزان کلر در آب را کنترل و تنظیم می‌کنند. برای حفظ کیفیت آب استخر و جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها، کلر ضروری است.

 دوزینگ پمپ با نام لاتین Dosing Pump:

دستگاهی است که به صورت خودکار و اتوماتیک مواد شیمیایی لازم را به آب استخر تزریق می‌کند. این پمپ‌ها به صورت مداوم یا به طور دوره‌ای مواد شیمیایی مانند کلر، pH متعادل کننده، ضد عفونی کننده‌ها، آنتی باکتریال ها را به آب استخر اضافه کرده و ترکیب شیمیایی آب استخر را حفظ و از رشد میکروب‌ها و عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

 دستگاه UV استخر (UV Pool System):

یک روش پیشرفته‌تر برای ضد عفونی کردن آب استخر است. پرتوهای فرابنفش (UV) ساطع شده از این دستگاه، باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل آلودگی را از آب استخر حذف می‌کند. این دستگاه‌ها برای تکمیل کار کلر زنی به استخرها نصب می‌شود. پرتو UV با ورود به آب، DNA و RNA میکروب‌ها را تخریب کرده و آنها را از بین می‌برد، بدون اینکه به آب مواد شیمیایی تزریق شود.

تجهیزات جانبی مورد نیاز برای ساخت استخر خانگی 

برخی تجهیزات لازم برای ساخت استخر به صورت جانبی تعیین می‌شوند. یعنی بودن آنها بهتر است و باعث طول عمر و حفظ کیفیت آب استخر می‌شود.

تجهیزات اجرای استخر

روکش استخر:

اگر شما به صورت هفتگی از استخر ویلا و باغ استفاده می‌کنید بهتر است روکش استخر را نصب کنید. چون روکش استخر مانع از آلوده شدن آب با خاک و برگ می‌شود. روکش‌ها از موادی مانند پلی‌اتیلن، وینیل یا مواد مشابه ساخته می‌شوند تا مقاومت کافی در برابر آب و عوامل جوی داشته باشند. هدف اصلی از روکش استخر، جلوگیری از ورود آلودگی‌ها، مانند برگ‌ها یا گرد و غبار، به آب استخر است. روکش‌های استخر معمولاً با طراحی مناسبی برای پوشش کامل استخر و جلوگیری از انتقال حرارت غیر مطلوب به آب در تابستان یا حفظ حرارت در زمستان تولید می‌شوند. آنها به تثبیت ترکیبات شیمیایی در آب کمک کرده و مانع از تبخیر آب می‌شوند.

آبنمای استخر:

آبنماها معمولاً جزو تجهیزات زیبایی و جانبی محسوب می‌شود نصب آنها هزینه چندان زیادی نداشته ولی واجب هم نیست در این حد لازم است تا روشنایی استخر در طول شب را تامین کند. آبنماها در اطراف استخر یا در محل‌های استراتژیک نصب می‌شوند تا زیبایی استخر را تا حد زیادی افزایش دهند.

نردبان استخر:

جزو تجهیزات عملی و ایمنی برای ورود و خروج آسان از استخر است. این نردبان‌ها معمولاً از استیل ضدزنگ یا مواد مشابه ساخته می‌شوند که مقاومت کافی در برابر آب و عوامل جوی دارند. طراحی نردبان استخر به گونه‌ای باشد تا افراد بتوانند به راحتی و بدون ایجاد خطر ورود و خروج کنند. نردبان‌ها در دو طرف استخر نصب می‌شوند تا افراد به آسانی وارد آب یا خارج شوند.

کلام آخر 

با تقسیم بندی تجهیزات لازم برای ساخت استخر بهتر می‌توانید هزینه لازم برای خرید آنها را مدیریت کنید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید توصیه می‌کنیم با یک مرجع یا شخص مجرب و ارای تخصص کافی در این حوزه مشورت کنید. همچنین می توانید با کارشناس مجموعه اول سرویس در ارتباط باشید تا به صورت علمی و تخصصی راهنمای شما باشند. با تشکر ازهمراهی شما، با آرزوی اوقاتی خوش.

 

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *