ابعاد موتورخانه استخر خانگی قطعاً برای خیلی از افراد چالش بزرگیست و در کنار آن سوالات زیادی ذهن مخاطب این مقاله را درگیر می‌کند سوالاتی از قبیل اینکه استاندارد فاصله موتورخانه تا بدنه استخر چقدر است ؟ ارتفاع موتورخانه نسبت به ارتفاع استخر چقدر باشد ؟ ابعاد تصفیه خانه استخر چند متر باشد بهتر است ؟ برای نصب موتورخانه استخر چه تجهیزاتی احتیاج است ؟ به طور کلی طراحی ساخت و راه اندازی استخر و جکوزی یک فرایند کاملاً تخصصی است حتی انتخاب محل ایجاد استخر نیز کاملاً تخصصی است و بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصص آن مشورت شود . از آنجا که کلیه امور مربوط به استخر در حیطه تخصصی گروه اول سرویس است تنها در مورد ابعاد موتورخانه استخر صحبت نمی‌کنیم بلکه به سوالات دیگر نیز پاسخ فنی و اجرایی می‌دهیم .

 ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه فاصله آن تا کاسه استخر

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه فاصله آن تا کاسه استخر را اینگونه توضیح می‌دهیم که اگر فاصله کاسه استخر تا تجهیزاتی مانند پمپ‌های سیرکولاسیون و مخازن فیلتر شنی زیاد باشد با کاهش سرعت گردش آب مواجه می‌شویم و در این حالت دو راه وجود دارد یا قدرت پمپ‌ها را باید بیشتر در نظر بگیریم یا تعداد پمپ‌ها را افزایش دهیم .
در صورت افزایش قدرت پمپ‌ها باید در نظر داشته باشید که ممکن است با ای افزایش مصرف برق نیز افزایش پیدا کند و در کنار استهلاک پمپ‌ها هزینه گزافی را ر زمان راه‌اندازی موتورخانه استخر متحمل شوید .ضمن اینکه پمپ‌های با قدرت بالا نیاز به برق سه فاز دارند که گاهاً ساختمان‌ها و ویلاها مجهز به برق سه فاز نیستند . اگر تعداد پمپ‌ها را افزایش دهیم قاعدتاً با لحاظ کردن فضای سرویس و تعمیر آنها ابعاد موتورخانه استخر نیز بیشتر محاسبه می‌شود . نکته مهم این است که به هر تعداد که پمپ‌ها زیادتر باشند باید به تعداد لوله های رفت و برگشت ، سایز آنها و تقسیم بندی صحیح ورودی و خروجی لوله‌ها در کاسه استخر نگاه اجرایی و تخصصی داشته باشید . لذا با توجه به توضیحات داده شده در حد امکان موتورخانه استخر را در نزدیک‌ترین مکان نسبت به کاسه استخر در نظر بگیرید تا علاوه بر کاهش ابعاد موتورخانه استخر خانگی در هزینه‌های اولیه و جاری نیز صرفه‌جویی شود .

برای مشاهده خدمات نصب موتورخانه استخر خانگی کلیک کنید. 

 

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با سیستم سرریز یا اسکیمر استخر

ابعاد موتورخانه استخر خانگی با تغییر سیستم سرریز و اسکیمر در استخر به شدت متغیر است و مهم‌ترین تاثیرگذاری را در ایجاد ابعاد موتورخانه دارد علت این موضوع در نصب منبع بالانس یا ذخیره آب مازاد بر حجم استخر است . در سیستم اسکیمر آب مازاد که به نوعی یکی از کانال‌های ورود و گردش آب از استخر به موتورخانه است ، از طریق یک لوله که مستقیماً به پمپ متصل است و با کارکرد و فشار پمپ مجدداً به استخر باز می‌گردد اما در سیستم سرریز این آب لزوماً با رسیدن به موتورخانه یا تصفیه خانه در یک منبع ذخیره می‌شود و پمپ سیرکوله استخر با مکش مستقیم آب از منبع را مجدداً به کاسه استخر باز می‌گرداند . لیتراژ و حجم این منبع با در نظر گرفتن ابعاد استخر حجم و ظرفیت آب استخر یا حداکثر تعداد نفراتی که به صورت همزمان از استخر استفاده می‌کنند بستگی دارد .
فارغ از حجم منبع به صورت حداقلی می‌توان گفت که حتی کوچک‌ترین منبع بالانس حدوداً یک و نیم متر مربع اشغال فضا دارد و باعث افزایش متراژ موتورخانه استخر می‌شود و قاعدتاً عدم وجود این منبع و استفاده از سیستم اسکیمر باعث کاهش فضا و ابعاد موتورخانه یا تصفیه خانه استخر می‌گردد .

پرسنل مجرب ما در کمترین زمان کنار شما خواهد بود
تعمیرات همراه با گارانتی
همین حالا تماس بگیرید….

 

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با جدا کردن پمپ تصفیه و پمپ گرمایش استخر

ابعاد موتورخانه استخر خانگی با تعداد پمپ‌های سیرکولاسیون تغییر می‌کند . اساساً و بر طبق استانداردهای مهندسی در سیستم استخر پمپ گردش آب برای مدار تصفیه استخر باید به صورت جداگانه از پمپ مدار گرمایش در نظر گرفته شود و برای هر یک نیز باید دو خط لوله مجزا رفت و برگشت نیز اجرا گردد . اما گاهاً برای مدیریت هزینه در ساخت استخر و تصفیه خانه برای هر دو مدار یک پمپ در نظر گرفته می‌شود و قاعدتاً یک مدار لوله کشی نیز اجرا می‌گردد . جدا از مزایا و معایب این کار تقریبا برای هر پمپ باید حدود کمتر از یک متر مربع فضا در نظر گرفته شود که وجود یا عدم وجود یک پمپ سیرکولاتور بیشتر یا کمتر در ابعاد موتورخانه تاثیرگذار است .

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با گرمایش استخر

ابعاد موتورخانه استخر خانگی در صورتی بیشتر می‌شود که موتورخانه گرمایش آب نیز در کنار تجهیزات تصفیه قرار بگیرد . برای گرم کردن آب استخر نیاز به دیگ چدنی یا فولادی شوفاژ به همراه مشعل پمپ شوفاژ ، مبدل و لوله‌کشی‌های مربوطه و یا پکیج استخری نیاز است که این تجهیزات نیاز به فضایی برای نصب و راه‌اندازی دارند که باعث افزایش متراژ تصفیه خانه استخر می‌شود . اگر گرمایش استخر در موتورخانه دیگری تولید شود و یا اینکه استخر نیاز به گرمایش نداشته باشد نیاز نیست که ابعاد بیشتر لحاظ و اجرا کرد .

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با جکوزی

ابعاد موتورخانه استخر خانگی در صورت وجود جکوزی در کنار آن بیشتر می‌شود . چرا که علاوه بر کلیه تجهیزات تصفیه آب استخر یک دستگاه الکتروموتور قوی جهت کارکرد ایرجت‌ها نیز باید خریداری و نصب گردد . لوله کشی‌های تجهیزات جکوزی به میزان لوله کشی‌های تجهیزات استخر می‌باشد و اگر سیستم جکوزی به صورت سرریز اجرا گردد ، یک دستگاه منبع بالانس نیز باید در کنار منبع بالانس استخر نیز نصب کرد که این تجهیزات به فضای مفید تصفیه خانه نیز اضافه می‌کند .

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با ظرفیت و ابعاد استخر

ابعاد موتورخانه استخر خانگی با لیتراژ استخر و طول و عرض و عمق استخر نیز در ارتباط است . زمانی که ظرفیت استخر بیشتر شود تجهیزات استخر نیز باید بیشتر یا قوی‌تر خریداری و نصب گردد تا بتواند فرایند گردش و تصفیه آب را به بهترین شکل انجام دهد .
ممکن است که نیاز باشد تعداد فیلترهای تصفیه آب و پمپ‌های گردش و سیرکولاسیون آب بیشتر شود باید فضای نصب سرویس و تعمیر نیز برای آنها در نظر گرفت . از طرفی با افزایش حجم استخر و گرمایشی بودن آن تجهیزات و ملزومات گرم کردن آب نیز متعاقباً با توان گرمایشی بالاتری در نظر گرفته می‌گردد . این نکات در مورد ظرفیت و ابعاد استخر باعث تغییر در ابعاد موتورخانه استخر خانگی می‌گردد .

 ابعاد موتورخانه استخر خانگی و رابطه آن با وجود و تعداد تجهیزات ضد عفونی کردن آب استخر

اگر کارفرما تجهیزات ضدعفونی مانند ازن زن ، کلرزن ، میکروب زدا با اشعه یو وی (UV ) را در تصفیه خانه نیاز داشته باشد باید فضای نصب آنها را نیز مهیا کند . هرچند که این تجهیزات از حجم زیادی برخوردار نیستند و غالباً در مسیر لوله کشی‌های داخلی نصب می‌شود اما نیاز به فضای تعمیر و سرویس و یا شارژ دارند . تراکم بیش از حد تجهیزاتی مانند فیلتر شنی ، پمپ‌ها ، منابع مبدل گرمایشی در کنار لوله کشی و اجرا کابل کشی علاوه بر افزایش احتمال خطرات باعث عدم سرویس دهی مناسب توسط اپراتور می‌شود . لذا با افزایش ابعاد تصفیه خانه می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد .

حال به سوالات ابتدای این مقاله پاسخ می‌دهیم .

سوال : ارتفاع موتورخانه نسبت به ارتفاع استخر چقدر باید باشد ؟
جواب : ارتفاع موتورخانه و عمق استخر به سلیقه و بودجه کارفرما و نقشه‌های اجرایی بستگی دارد . اما کف تصفیه خانه یا موتورخانه استخر بهتر است حداقل نیم متر از کف تمام شده کاسه استخر پایین‌تر باشد .

سوال : فاصله موتورخانه تا بدنه استخر چقدر باشد بهتر است ؟
جواب : همانطور که در این مقاله اشاره شد کمترین فاصله بهترین حالت است و بالاترین بازدهی را به همراه دارد این در صورتی است که امکان این کار فراهم باشد .

سوال : برای نصب موتورخانه استخر چه تجهیزاتی نیاز است .
جواب : پمپ گردش اب ، فیلتر تصفیه آب جزو لاینفک تصفیه خانه میباشد . برای گرمایش یک استخر به یک موتورخانه گرمایشی یا پکیج استخری و مبدل و پمپ شوفاژ نیاز هست و تجهیزاتی مانند کلر زن اتوماتیک ، ازن زن ، میکروب زدا نیز سلیقه ای میباشد و در صورت سرریز بودن استخر نصب منبع بالانس هم اجباری میباشد .

سخن پایانی

نکاتی که در این مقاله اشاره شد از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب ابعاد موتورخانه می‌باشد . با مطالعه مطالب فوق و لحاظ کردن آن کمترین هزینه و بالاترین بهره‌وری را در ساخت تصفیه خانه استخر به همراه داشته باشید .

برای اخذ اطلاعات تکمیلی و مشاوره تخصصی در اجرای تصفیه خانه می‌توانید با مهندسان و کارشناسان فروش ما در سازمان اول سرویس در ارتباط باشید .

به این مطلب امتیاز دهید...
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *